ANWB occassiontest Mazda 2

Geen reacties

autotest

Over de Mazda 2

Waar praten we over?
De één kan het wel waarderen, de ander is sceptisch: Mazda is een lichtelijk eigenwijs merk. Vooral sinds het merk is losgelaten door Ford, gaat dit Japanse merk weer sterk zijn eigen gang. Het meest nadrukkelijk blijkt dat uit de motortechniek die Mazda ‘SkyActiv’ noemt, op zoek naar een zo gunstig mogelijk praktijkverbruik. Waar vrijwel alle andere merken kiezen voor een kleine (driecilinder) motor van ongeveer 1,0 liter, meestal met een turbo, bouwt Mazda bijvoorbeeld in deze 2 een 1,5 liter viercilinder. Naar verhouding wordt die motor maar heel licht belast en dáár haalt hij nu juist zijn relatief lage verbruik vandaan. In de praktijk rijdt een auto met zo’n relatief grote motor veel rustiger en soepeler. Bovendien bevestigt ook die 1,5 liter opnieuw het zeer hoge kwaliteitsniveau van Mazda, met een ijzersterke betrouwbaarheid. Een ander voordeeltje: de Mazda 2 weegt rijklaar maar zo’n 950 kilo. Dat is tientallen, tot wel honderd kilo minder dan veel concurrenten. Dat scheelt in het verbruik, maar de Mazda valt in veel gevallen ook in een lagere klasse in Houderschapsbelasting.

Conclusie
De enigszins eigenzinnig gelijnde Mazda 2 is niet de ruimste en meest praktische auto in dit formaat. Het is wel een technisch zeer goed doordachte auto, met heel goede rijeigenschappen en een bijzonder prettige motor en transmissie. Zijn echte waarde bewijst de Mazda pas op langere termijn, als gevolg van het zeer hoge kwaliteitsniveau.

Reageer

Wordt niet gepubliceerd

* verplicht veld